Mandag 6/11-00
Nu er vi
endelig tilbage efter 4 uger hjemme hjemme i Firmaet, og dagen startede hårdt
med Teoriundervisning til det vogntogskort vi denne gang skulle tage.....inden
frokost ville Teddy (Morfar) lige vise os hvad der var hænger og hvad der var
bus.....da vi havde fundet ud af hvad der var hvad kørte han en tur med
os......dette var en tur hvor Morfar lærte hvor meget at sådan en hænger
kunne slå ud når man drejer, men ellers var det en hyggelig tur han kørte med
os.
Efter frokost var det vores tur til og vise Morfar hvordan man skulle køre med
sådan en Hænger....og det gik vidst også rimelig godt med det.......han tog
da ikke nogen af vores Kørekort.
Tirsdag
7/11-00
I
dag startede vi med dansk, der lærte vi om det grundlæggerne grammatik i at
analysere tekster. Samtidig kørte vi skolevogn med hænger.
Efter middag havde vi tysk for første gang i det skole ophold det var meget
sjovt at have det igen.
Onsdag 8/11-00
Vi
startede dagen med lidt teori.
Morten
gruppen havde inviteret en dame, der hedder Annette Hartvig, som har sit eget
firma, og som ved en masse om opstartning af en virksomhed. Hun havde en masse materiale, som vi kunne bruge til vores projekt, samt en opgave, hvor vi skulle
finde de gode og de dårlige sider, af vores firma.
Torsdag
9/11-00
Dagen startet fint. Kl. 08,15 så var alle ankommet (nogle skal bruge mere tid til at sove end andre), og vi fik en lille snak om, hvilken tid det var fornuftig at begynde undervisningen. Teddy kørte os godt rundt i diverse papirer, om international transport og køre-hviletider, der er mange. Igen i dag blev vi brændt af, denne gang af en ny lærer (denne gang dog ikke i dansk), så Per tog sig af køreundervisningen. Endnu en dag hvor der blev fyldt godt op i ”stavekontrollen”.
Fredag 10/11-00
Endnu en dag hvor der skulle ske noget....for i dag skulle vi ha naturfag.......hvor vi bla. kiggede lidt mere på ligninger med ubekendte osv.
God
Weekend
Gruppe 1
Mandag 13/11-00
I
dag mødte vi kl.8.00.
Vi skulle have vores dansk lærer John, som var mødt. Han skulle lærer os
noget om analysere et digt, og hatten af for han gjorde det så godt, at der var
nogen af eleverne der fattede det, og virkelig forstod det !!!!.
Der var også et par af eleverne, som var ude og køre med Teddy, kørelæreren
som titulerer sig PEDEL af AMU. Skolen i Næstved.
Efter middag skulle vi have færdsel med per, som forsøger at lærer os, hans
super elever noget. (Kan vi kun tillade os at kalde os fordi, vi er det første
hold, der bliver uddannet i Næstved, og han derfor ikke har noget samelignings grundlag. PYHA).
Ifølge skemaet for dagen skulle vi have noget om køre & hviletider (især
det sidste kunne nogen godt trænge mere til end andre).
Færdsel læren går sådan nogen lunde, selvom prøverne viser noget andet, der
er lidt rigeligt med fejl, men det kan kun blive bedre, (for ellers er der et
par stykker eller flere, der skal være særdeles glade for det de har i
forvejen! SUK!).
Da vi var i tidsnød til sidst i den skriftlige teoriprøve nåde vi kun de 15
spørgsmål ud af de 25, men det var rigeligt til at nogle af os godt kunne se
at vi kunne lærer en del.
Køre & hviletiderne fik vi ikke gjort så meget ved, men pyt vi tager det
bare en anden dag, for vi når det jo nok.
Dagen
står på projekt om formiddag og tysk om eftermiddagen.
Projektet
får lige pludselig en ny indfaldsvinkel da Per kommer med et nyt forslag til
hvorledes vi kan dele emnet mellem grupperne således, at vi ikke skal undersøge
de samme ting alle 4 grupper.
Rute 8 som vi ellers alle var blevet enige om på sidste skoleophold skulle lige
finjusteres en ekstra gang, og vi måtte lige forklarer Morten-holdet, at
demokratiet stadig eksisterer, for de havde allerede et nyt forslag, hvorledes
ruten skulle køres.
Slagelse-folkene
havde lånt en skramcedes (Mercedes) lavgulvsbus med automatgear som vi kørte
ruten igennem med for at få de rigtige tider o.s.v. på den redigerede rute.
Nu
var vi nogle stykker som har hørt meget om mercedesbusserne, men aldrig kørt i
en sådan.
Jeg
prøvede og må indrømme, at der er en stor forskel på affjedring og chaufførpladsen
i forhold til en Volvo, det er som at blive sat 10 år tilbage.
Nå, vi fik kørt vores tur, men den tog længere tid end beregnet, så vi kom
for sent til tysk.
Resten af dagen gik med tysk og efterhånden syntes alle at det er sjovt og en
god ting at lærer ” måske for at man forstår og kan læse lidt af hvad vi
bliver præsenteret for”.
I
dag har vi haft teori, det er gået bedre, efter hånden som vi lærer spørgsmålene
at kende, det er jo lidt anderledes med den billede form vi har i dag.
Der ud over har vi haft projekt. Det er en langsom afærde, da vi skal vente på
hinanden, og vi skal ud i byen for at hente oplysninger. Nå men det skal vel
ikke være færdig lige med det samme. Vi er alle fire grupper om samme projekt,
men vi skal jo også være trafikselskab og vognmand, så det er noget af en
mundfuld, kan man sige.
Nu må jeg se, om jeg kan huske, at lægge det på diskette for
vores computer nødt, er ikke så vild med at skrive det efter, når vi
kommer og præsenterer ham for en A4 side. Jeg tror ikke, der er nogen nåde for
mig igen.
Hilsen Gruppe 4
Vi har i dag været ude på værkstedet for at prøve diverse ”praktiske ting”. En af vores medkursister var ved at sende den ene Setra i kredsløb om jorden idet han bare sparkede til den, da han startede bussen op.
Vi skulle bl.a. prøve at udlufte en dieselmotor, sætte snekæder på og lave almindelig vedligeholdelse på bussen. Vi sluttede dagen med en evaluerende prøve til D/E.Møde ind kl.0800, vi skulle have naturfag. I dag begyndte vi at regne ud hvor længe vi var om at spise kage og drikke en kop kaffe; nej men Irene, vinge Møller, søvnig (Morten P) og skoledrengen (Dennis) havde købt kage med til klassen, fordi de altid kommer 5-10 min for sent til time (hellere overdrive in at være kedelig), så vi begyndte men kaffe og kage i timen. Også til energi beregning det er svært, nogle har haft det i deres folkeskoletid, og andre er så gamle at de aldrig har haft det i skolen. Der var et par stykker der var kåde/ustyrlige nede omkring bord 4, men det er nok fordi der er weekend, vi fik fri kl. 1100, bag Per’s bil i bagagerum lå 3 dåser fyraften’s øl til Karina, Per og Erling; god weekend.
Vi startede med at have Teddy til færdselslærer indtil pausen. Derefter havde vi projekt indtil kl. 13.00. Vi kom ikke ud og køre, fordi traileren var på værksted. Vi afsluttede dagen med en teoriprøve.
Hej kære dagbog
Så
blev det endelig min tur til at skrive hvad jeg syntes er sket i dag.
Flemming
, Jens og Henning vi mødte kl.9,00
Da vores chauffør Flemming skulle ned og have taget nogle blodprøver på Korsør
sygehus kl. 8,00 vi var færdig kl. 8,10 Så ringede vi til Jens i Skælskør og
siger at han skal være færdig om 10 minutter og så køre vi mod Næstved .
Da
vi ankom havde vi fået en anden lærer da John ikke kom fordi han skulle noget
andet så fik vi en anden lærer der hedder Jens vi gik i gang med vores projekt
om at starte en bus virksomhed der hedder rute 8 .
Vi
lavet et lille møde vor vi koordinere vores opgaver så at vi ikke laver det
samme det bestod af Flemming Dennis Dorthe og Henning det var et lille formøde
hvor vi fik sat nogle ting på plads .
Og vores lærer jens skulle hjælpe med af overføre nogle data så vi kunne få dem med hjem og kikke på med det gik ikke så godt da han` tid gik fra og så kom en der hed Flemming og kikkede på sagen og Ib og jeg gik op for og spise gik tilbage til rummet men Flemming var der ikke så gik vi op til Tysk . vor vi brugte resten af dagen på Tysk grammatik det er lidt svære men vores lærer er ret god til det.
Onsdag 22/11-00
Dagen Onsdag, var lige som alle de andre dage hvor vi havde en hel masse vi skulle lave. Vi skulle bl.a. have Teori undervisning efter Middag skulle vi så have Dansk.......så nu var det spændene og se om Vores Dansklære kiggede forbi os i dag...Han har det jo med og glemme os, men i dag havde han ikke GLEMT os......så vi hørte lidt om Økonomi og gennemgik det digt vi skulle ha læst til dagen
Torsdag 23/11-00
Vi skulle have
Teddy i kundeservice i dag. Han kom ind på mange forskellige ting, fortalte på
en morsom og humoristisk måde. Det var bla. Problemløsningsskema.
Servicekursus. Egogramprofil med 50 spørgsmål så man kunne se hvad slags
menneske man var. Der var også indblik i Vores hjern, hvor venstre og højre
del af den blev gennemgået.
Ind imellem var vi ude at få køretimer. Per fortalte om teori både på
tavlen, og spørgsmål til os. Der var også teoriprøve på 25 spørgsmål til
os. Den var lidt svær, i forhold til de andre vi har haft.
Gruppe 2
Fredag 24/11-00
I
dag havde vi naturlære hele dagen, vi er i gang med de forskellige
regningsarter,
I øjeblikket arbejder vi på ligninger med en ubekendt.
Vi er gået videre med beregning af energi, og de forskellige energiformer, nogle
af de vigtigste former er kinetisk, potentiel, mekanisk, indre, elektrisk og
kemisk.
Det er interessant men for nogle meget svært. Vi håber at få lært de
vigtigste grundregler.
Gruppe
3
Mandag 27/11-00
Vi
lægger hårdt ud i dag med teori, da der kun er 2 dage til slaget skal stå med
teoriprøver, så formiddagen forløber
med henholdsvis teori og evaluerende teoriprøver.
Efter pausen står der projekt på programmet, men da vi mangler at få respons
mht. de forskellige tilbud vi har bedt om, dette er bla. Telefonanlæg til
kontoret, og til busserne, fortsatte nogen at arbejde med dette, andre
arbejdede fortsat med vognløbsplaner og vagtplaner. Dette skulle gerne være
på plads inden denne periode er slut.
Irene har lavet aftale med et forsikringsselskab, og dette sammen med
telefonerne skulle være klar til Tirsdag morgen.
Nogle mente at der var noget man manglede mht. til teorien, så de fik hjælp af
Per så vi alle sammen er rustet til prøven.
Preben - Gruppe 4
Tirsdag 28/11-00
Da denne gruppe endnu en gang har været så dygtige, mangler der derfor nu en dag i bogen her
Gruppe 1
Onsdag
d 29/ 11. 00.
Ja så var det dagen vi skulle til teoriprøve. Vi kørte fra skole kl. 8.45 og var klar til prøve kl. 9.15 på politistationen. Vi var 9 der skulle til prøve i dag. Kl. 10.05 var de klar med svarene der var 7 der bestod og 2 der ikke bestod. Vi kørte fra politistation og hjem på skolen der snakkede vi om prøven. Teddy og Per gik i gang med at finde en ny teoriprøve et eller andet sted i Danmark. Det blev så i Roskilde de 2 skal til prøve og det bliver mandag d 4-12-00.
Efter middag havde vi dansk vi blev færdige med at analysere den tekst af Maja Ekeløf. Men der var nogle der ikke kunne samle sig så vi fik tidlige fri.
Gruppe
2
Torsdag d.
30/11-00
Dagen startede lidt tidligt for Niels Christian og Teddy, da de havde aftalt at de skulle ud og tanke bussen inden det gik løs med køreprøverne. (hva´ Teddy var der ikke nået med en historie fra den tankstation!!!).
Dem
der ikke skulle til køreprøve forsatte med vores projekt. Mens dem der skulle
til køreprøve ikke rigtig kunne samle sig om noget som helst. Vi var 5 der
skulle til prøve, og det gik godt for alle.
Gruppe 3
Fredag d.1/12-00
Gruppe 4
Mandag d.4/12-00
Gruppe 1
Tirsdag d. 05/12-2000.
Dagen
i dag startede med, at vi havde formiddagen til egen disposition.
Da John Ikke kom fordi han fyldte 50år, og derfor havde fri.
Nogle brugte så formiddagen på at lave projekt, andre på at se film fra
hjerteforeningen blandt andet Jens Hansen, som lavede motionen (han har aldrig før
stønnet så meget af anstrengelse for at følge med).
Karina, Preben, Erling og Dennis
brugte formiddagen på at øve sig på at køre og bakke med bussen, da
de skal til køreprøve alle 4 i morgen.
Da det havde været frokost
skulle vi have tysk for sidste gang i år, på dette kursus.
Da vores Tysk lærer Hr. Peter Loumann, hørte at vi selv havde foreslået tysk hele dagen, tvivlede han på
det, men vi fik overbevist, ham om at det havde vi.
Ellers
gik det godt med at læse og oversætte tysk.
Gruppe2: Karina & Rødderne ( Preben Hesselberg, peer Og Flemming).
Onsdag d.6/12-00.
Så kom dagen for de sidste 4
der skulle til køreprøve, Karina Erling Dennis og Preben Hesselberg i
skrivende stund har Karina bestået , men senere viste det sig at der var en der
dumpede sort uheld mens de var til prøve så vi andre filmen Kost og Motion ,
som er vældig god .derefter arbejdede vi videre med vores projekter. Vi var også
til samtaler med vores faglærer Per Jørgensen om den 3 skoleperiode og vi
skulle give os selv karakter, det er meget svært men generelt har det gået
godt i denne skoleperiode. OM eftermiddagen skulle vi være sammen med 16
Turistchauffører fra et andet kursushold, hvor vi skal have en politibetjent
Kim Petersen til lærer som lærte os om fartskriver og mange ting fra det
virkelige liv en god lærer med en god portion humor. Men det bliver godt at
komme hjem og kører igen og blive fri for al mobberiet. Nå ja men kan i alle
have en God Jul og et Godt Nytår, vi ses igen til marts 2001.
Gruppe 3 Dorthe, Niels chr., Preben og Jens
Torsdag d.7/12-00
kære
dagbog,
ja så er det den anden sidste dag på dette skoleophold, og det er med vegemod,
at vi er ved at takke af. Godt nok har det ikke været så hektisk denne gang,
for vi skal hele tiden vente på andre, da det er et fælles projekt meget mod
min vilje, for så er der for meget tomgang, for os der har med den sidste
afslutne afdeling at gøre, vi hjælper selvfølgelig dem, der ikke har den fornødne
viden og fines til at stille det op. Således kom jeg op at køre med Henning,
for som han sagde, nu havde han lagt så stort et stykke arbejde i det, og gad
ikke finde sig i, at jeg kom med en anden mening om opstillingen. Men han gjorde
det alligevel og nok en gang. Han sagde under evalueringen, at han måtte komme
med en selverkendelse, og at han var glad for, at han lavede det om, for nu
havde han tre eksemplar, og kunne virkelig se forskel på det første og den
tredje opstilling, han kunne godt se, at nu var der harmoni i opstillingen. Men
jeg var noget af en dum kælling, men det er jeg ligeglad med, for jeg har fået
åbnet noget slumrende i hans bevidsthed, og det er det vigtigste for mig. Vi har
også en anden dum ting, og det var en politimand der kom for at fortælle noget
om køre/ hviletid + meget andet, da der var spørgetid med, men for det første
kom han for sent efter aftalen, og vi går hjem kl.14.00, og vi kom ikke i gang
før 13.20. Vi skulle være sammen med nogle turistchauffør, og da de har andre
interesser end vi, duede det ikke rigtigt, jeg ved ikke, om der var en eller to
tilbage fra vores hold, for jeg gik. Så da de også skulle have pause et kvarter
inden vores normale gå hjem tid. Så var det ligesom om filmen knækkede. Jeg
kunne godt have tænkt mig, at høre hvad der var af godter, men jeg synes, at
det var noget jasket planlagt, for om ikke andet kunne han sikkert været kommet
om formiddagen. Det mener jeg skolen skulle tænke over til en anden gang.
Vi var også til samtale, og det er faktisk en god ting, for man kan få luft
for mange frustrationer, man ellers går og får bygget op til et helt bjerg, og
den dag man når toppen så kommer vulkanen, og det er ikke så sjovt, for den
det går ud over, og er det mig selv der får hul på bylden er jeg skånselsløs,
så jeg kender resultatet alt for godt, men jeg har ingen skrupler bag efter.
Det er nu godt det ikke når så langt. Så i det store hele en udmærket
dag
Gruppe 4
Fredag d.8/12-00
Gruppe 1